Glauben ist hören (1)

Michael Horton arbeitet eindrücklich heraus, wie unser Begriff "erkennen" mit "sehen" verknüpft ist (z. B. spekulieren – hineinsehen; Theorie – "sehen"; "ich sehe es"; "gesehen"; comprehend – be-greifen). Die Gottesschau ist in der westlichen Denktradition die höchste Form des Sehens. Im Falle der Religion handelt es sich um eine unmittelbare, direkte Schau von Gott. Das innere Licht ist autonom und zuverlässiger als jede äussere Quelle der Wahrheit. Ausgehend von Plato ist aus diesem Denken heraus der Dualismus Geist und Materie (Geschichte) entstanden. Nun ist die biblische Weltanschauung diesem Sehen gerade entgegen gesetzt. Horton beschreibt dies präzise:

The Bible does not seek to integrate theoria and praxis but rather understands knowledge as an already integrated act of acknowledgment – thinking, feeling, and doing in one simultaneous act. It is a covenantal act to acknowledge no other Lord and Savior but God in Christ. Faith is knowledge, but the sort of knowledge that is synonymously trust in a person through a report that this person has delivered through ambassadors. It is an act of putting oneself at the disposal of the speaker rather than of putting an object at the disposal of the examining subject. In biblical terms, to know God is to relate to God in faith as a covenant servant caught up in the drama and then in the doctrine, doxology, and discipleship that it generates. Theology ist he "Amen!" of faith to God's character and his practical service to sinners in his redeeming grace.

Michael Horton. The Christian Faith. Zondervan: Grand Rapids 2011. (81-83, 95)