Der feine Unterschied zwischen Irrtum und Irrlehre

Augustinus kämpfte über Jahrzehnte gegen Irrtümer innerhalb der Kirche (womit nicht gesagt ist, dass er dies immer auf eine gottgefällige Art tat). In einer Stellungnahme zu einer öffentlichen Befragung von Pelagius beschreibt er den Unterschied zwischen Ignoranz und Häresie (Irrlehre) so:

There are, to be sure, a great many foolish things said by foolish and ignorant persons, which yet fail to prove them heretics.

Die einen bereuten ihre unüberlegten Worte, wenn sie konfrontiert würden:

Many persons, indeed, when gently reminded of their reckless gossip, have afterwards much regretted their conduct.

Die anderen hingegen begannen erst recht mit der Verteidigung und werteten ihre Aussagen hinterher zu einem Dogma auf:

… however, makes all the difference in the world, to what extent, and from what motive, and whether in fact at all, a man when warned of his fault corrects it, or obstinately clings to it so as to make a dogma and settled opinion of that which he had not at first uttered on purpose, but only in levity. Although, then, it turns out eventually that every heretic is a fool, it does not follow that every fool must immediately be named a heretic.

Aurelius Augustinus. Philip Schaff. A Work On The Proceedings Of Pelagius. Kindle: Amazon 2011.