Notizen: Die Herausforderung des zeitgenössischen Pluralismus

D. A. Carson. The Gagging of God. Zondervan: Grand Rapids, 2002. (17-53)

Zielsetzung:

Im einleitenden Kapitel zeigt Carson den Einfluss des Relativismus auf.

Drei Kerngedanken:

„We have reached the stage in pluralization where choice is not just a state of affairs, it is a state of mind. Choice has become a value in itself, even a priority. To be modern is to be addicted to choice and change. Change becomes the very essence of life.“ (18)

„Radical religious pluralism: Under the direct impact of philosophical pluralism, this stance holds that no religion can advance any legitimate claim to superiority over any other religion.“ (26)

„Philosophical pluralism, is at bottom an epistemological stance: it buys into a basket of theories about understanding and interpretation that doubts whether objective truth is accessible, and locates most if not all meaning in the interpreter, not in the text or object interpreted.“ (52)

Struktur:

  1. Drei Arten von Pluralismus: Er ist empirisch feststellbar; er wurde willkommen geheissen; seine philosophisch-hermeneutischen Kernargumente haben sich durchgesetzt.
  2. Fünf Einflüsse des philosophischen Pluralismus: Durchschlagender Einfluss in den Geisteswissenschaften; er hat den religiösen Pluralismus hervorgebracht; der Toleranzbegriff hat sich dadurch verändert; Verlust von kulturellem Konsens, dadurch eine „Kultur des Sich-Beschwerens“
  3. Begleiterscheinungen des Pluralismus: Säkularisierung und Verlust der religiösen Institutionen für das öffentliche Leben; starke Bewegung der Selbstaufmerksamkeit auf der Selbst-Erfüllung; rasch zunehmende Unkenntnis der Bibel; vage Anspielungen auf einen „kosmischen Christus“; grassierender Pragmatismus – Leben mit einer Menge von Widersprüchen; Diktatur der Pop-Kultur; Selbstverliebtheit, Verlust von Selbstkontrolle und Selbstdisziplin; therapeutische Kultur, religiöse und ethische durch medizinische und quasi-wissenschaftliche Begriffe ersetzt

Fünf Zitate:

They may take on highly diverse and even contradictory ideas without fusing them, simply letting them stand, unaware that the elementary demands of consistency are being violated. (16)

For those who espouse radical religious pluralism, there is no longer any heresy, except perhaps the view that there are heresies. (30)

Tolerance in many Western societies increasingly focuses on ideas, not on people. … it is especially difficult to be tolerant of those people whose views are so far outside the accepted “plausibility structures” (32)

The gospel of relativistic tolerance is perhaps the most “evangelistic” movement in Western culture at the moment, demanding assent and brooking no rivals. (33)

We are thus ensuring that an entire generation will be even theoretically ignorant of the most elementary structures of the Judeo-Christian heritage on which our civilization has been nurtured. (43)