Notizen: Glaube und Gott gehorsamer Wille

William Ames (1576-1633) gehört zu den Theologen, die ich unbedingt weiter erforschen möchte. Ames verbrachte einen Grossteil seines Lebens im niederländischen Exil. Schon Zeit seines Lebens nahm er eine bedeutsame Rolle ein. Ohne Mitglied der Synode von Dordrecht (1618/19) zu sein, wurde er vom Vorsitzenden als dessen Berater herbeigezogen. Wenig fehlte, und er wäre Präsident von Harvard geworden. In Franeker (NL) war sein Anliegen, mit den Studenten des Seminars, an dem er lehrte, von obskuren Kontroversen wegzukommen und sie in ein gottgefälliges Handeln und Leben einzuführen:

… to see whether at least in our University I could in any way call theology away from questions and controversies obscure, confused, and not very essential, and introduce it to life and practice so that students would begin to think seriously of conscience and its concerns.

Wie sah der Schwerpunkt seiner Theologie aus?

Within the framework of covenant theology, Ames wedded doctrine and life to promote practical piety and the purity of the church.

Diese Kombination “scholatischem Witz” und “warmem Herzen“ machte ihn im wahren Sinn des Wortes anziehend.

“It is rare for a scholastical wit to be joined with an heart warm in religion, but in Ames it was so.”

Sein Hauptwerk „The marrow of theology“ beginnt mit den bedeutsamen Worten:

“Theology is the doctrine of living to God.”

Zusammen mit Calvin und Perkins sieht Beek Ames als Vater der ersten Frage des Kürzeren Heidelberger Katechismus:

These two strands of holiness and happiness in Calvin, Perkins, and Ames were ultimately intertwined in the Westminster Shorter Catechism’s opening statement that man’s chief end is to glorify God and enjoy Him forever.

Ames betonte den Stellenwert des erlösten Willens:

“The will is the proper and prime subject of this [regenerating] grace; the conversion of the will is the effectual principle in the conversion of the whole man”

Er wich dadurch deutlich vom zeitgemässen Standpunkt der reformierten Orthodoxie ab.

This position differed from much of established orthodoxy in the early seventeenth century, which said that faith proceeded from the understanding and then shapes the will. Consequently, Ames’s position on faith and volition came under scrutiny by the orthodox Reformed.

Ein erleuchteter Verstand genüge nicht zu einem veränderten Leben.

Ames emphasized that the enlightenment of the mind was insufficient to produce conversion because the corruption of the will must be overcome

… By focusing on the will as the center of faith, Ames wanted to demonstrate that true piety takes place in a covenant relationship between the sinful creature and the redeeming Creator.

Es gibt zwei charakteristische Hauptströmungen von Ames’ Theologie.

Those two major categories—faith and observance—comprise the fountainhead from which Ames’s entire theological system flows.

… “Faith brings forth obedience,” he wrote, by grasping Christ, “the fountain of life and the spring of all power to do well,” and by receiving the promises and threats of God, which motivate obedience…

Ein Gott unterstellter Wille ist deutliches Anzeichen des Gehorsams.

Ames says the sign of true obedience is submissively placing God’s will ahead of the will of the creature, even when that will does not appear to work toward the creature’s advantage.

Aus: Joel R. Beeke. Mark Jones. A Puritan Theology: Doctrine for Life. 3. Kapitel.