Der dreifache Nutzen des Gesetzes

Die Reformatoren (Melanchthon, Calvin, Bullinger etc.) sprachen vom dreifachen Gebrauch des Gesetzes: Dem pädagogischen (Aufzeigen der Sünde), dem zivilen (Eindämmung des Bösen in der Schöpfung) und dem normativen (Gesetz als Lebensregel des Christen).  Scott C. Clark hat hier und hier die wichtigsten Punkte zusammengetragen.

Über den Begriff des Gesetzes besteht viel Verwirrung – etwa die, dass das (Moral-)Gesetz als Norm nicht mehr für den Christen gelten würde.

There are some, however, who, as a matter of principle, deny that believers are under the law as a norm for Christian behavior. This is antinomianism. It is anti-Christian. The law is holy and good. In Christ, the terrors of the law having been satisfied for us by Christ’s righteousness and now that we live in union with Christ, by the Spirit, under grace, the law is a gift to us and the Spirit does use it to sanctify us.

Gottes Gesetz definiert alleine, was Sünde ist. Das befreit – von den Menschengeboten.

Sin is not what you or I think or say it is. It is not subjectively defined. It is defined objectively by the divinely given objective standard of Christian morality and ethics. … (B)ecause the law is God’s objective standard for morality it is actually a liberating gift, because it frees me from the tyranny of fads and opinions. The law is the law. The definition of sin does not shift with the tides of human whim. No one may require of me what God has not. In that way God’s law is a bulwark against legalism.

Ein Vergleich mit dem Westminsterkatechismus hat Nick Batzig angestellt.