„Stellt euch vor, ihr besitzt am Stadtrand einen schönen Schrebergarten. Mit viel Liebe und Mühe habt ihr die Beete neu gestaltet, einen Weg mit Platten gelegt, Blumen gezogen, ein neues Gartenhaus mit Cheminee selber gebaut, bequem ausgestattet und sogar einen kleinen Startplatz für eure Drohne eingerichtet. Das Wochenende verbringt ihr oft in diesem kleinen Paradies. Ihr sitzt an eurem Lieblingsplatz in eurem Lieblingsstuhl. Vor euch steht ein Glas Wein, ausgewählt aus dem kleinen „Weinkeller“ des Häuschens. Was wäre euch das wichtigste Anliegen?“
Mit diesem Vergleich begann eine angeregte Diskussion in der Familie. Wir überlegten uns, was sich bei uns ändern würde, wenn wir Flüchtlinge bei uns aufnehmen würden.
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Es könnte sein, dass Gott uns Europäer aus der Komfortzone unserer selbstgebauten Paradiese treiben wird. Die Götzen Ruhe (ich will nicht gestört werden) und Wohlstand (die Paradiese werden immer mehr ausgebaut) haben uns träge und unempfindlich für die Not anderer gemacht.
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Die Veränderung ist umso müheloser zu bewerkstelligen, je mehr wir schon losgelassen haben. Zum Beispiel: Wohnungseinrichtung, Urlaub, Ausgang, teure Kleider. Wir merkten, dass uns der „einfache Lebensstil“, den wir seit Jahren als Grossfamilie leben, in der Zukunft entgegen kommen wird. Jeder überlegte sich, was am schwierigsten wäre loszulassen.
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Am schwersten würde uns wohl die Umstellung im Tagesablauf ankommen. „Ich will im Lernen nicht gestört werden.“ „Und wie ist es mit der Ruhe am Abend, wenn ich erschöpft bin?“ Die privaten Rückzugszonen wären nochmals spärlicher und müssten gut geplant und eisern eingehalten werden.
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Es braucht Verständigung. Es wurde uns bewusst, wie wichtig das Erlernen von Fremdsprachen ist. In Französisch und Englisch wären wir wahrscheinlich schon genügend sattelfest. Und wie wäre es erst, wenn wir im Gegenzug zum Beispiel Arabisch lernen würden?
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Ohne das übernatürliche Wirken des Heiligen Geistes sind wir verloren. Mit unserem Latein sind wir schnell am Ende. Er hilft uns damit umzugehen, wenn traumatisierte Menschen in der gleichen Wohnung leben und nachts schreien oder das Bett nässen. Wenn wir versuchen, zusammen Gottes Wort zu lesen, braucht es sein Eingreifen, damit die Worte auf zubereiteten „Boden“ fallen.
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Es geht nicht ohne tragende Gemeinschaft in der Ortsgemeinde. Wir bräuchten eine solidarische Gemeinschaft von Singles und Familien, Älteren und Jüngeren, Handwerkern und Bürolisten, Menschen mit der Gabe des Evangelisten und des Hirten. Alle Hände wären gefragt.
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Alle müssten mithelfen. Kochen, putzen, nähen, einkaufen: Alle diese Tätigkeiten könnten wir nicht alleine erbringen, sondern wären Gemeinschaftswerk.
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Es bräuchte verbindliche Regeln. Ohne Abmachungen, an die sich alle halten, wäre das tägliche Leben erschwert. Es bräuchte eine elastisch-feste Tagesstruktur und Gefässe für Aussprache.
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Wir würden uns vernetzen: Wir würden Bücher über Flüchtlinge lesen, andere Menschen mit Erfahrung interviewen, schwierige Situationen besprechen und Rat einholen. Damit können wir schon jetzt beginnen.
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Was nicht ist, kann (wird) werden. Die Beschäftigung mit diesem Szenario hat uns als Familie gut getan. Nicht nur das: Wir beteten zum Schluss viel konkreter – für die Menschen, die in unsere Länder kommen und für einen Aufbruch bei und in uns selbst.
Anhang: Die Bibel ist ein Buch, das voll ist von Geschichten über Immigration und Flucht
Die "World Reformed Fellowship" hat neun Beiträge von Theologen aus der ganzen Welt zum Thema Flüchtlinge/Immigration zusammengestellt. Ich habe einige Ausschnitte zur biblischen Verankerung herauskopiert.
(William Edgar) We ought to feel an instinctive sympathy for migrant people in need. There are scores, if not hundreds of calls in the Bible to care for the alien in our midst. Foreigners are put alongside the fatherless and the widow as deserving the same compassion and justice as anyone else (Jer. 22:3; Lev. 19:83; Ps. 82:3; Isa. 1:17, etc.). Aliens must benefit from the Sabbath regulations (Ex. 23:12). Their gleaning rights were strictly enforced (Lev. 23:22; Dt. 24:19; Mk. 2:23-28).
(Clair Davids) By this we know love, that he laid down his life for us, and we ought to lay down our lives for the brothers. But if anyone has the world's goods and sees his brother in need, yet closes his heart against him, how does God's love abide in him? Little children, let us not love in word or talk but in deed and in truth. I John 3:16-17
(Amador Lopez Hernandez) … being faithful to Scripture, must:
1. Recognize that immigrants as recipients all the rights that the Bible gives individuals (Ex 22,21; 23,9; 23,12), so we can not abuse them, exploit, denigrate or mistreat them. Indeed, we should ensure that their rights are respected (Mt 25:35).
2. Recognize our experiences as migrants and foundation of love to foreigners, the formula "because you were migrants in Egypt" (Ex 22:20; 23: 9; Leviticus 19:34; Deuteronomy 10:19) cements the substance of the laws so that both the prohibition of oppression, exploitation and mistreatment of immigrants and love towards them is based on our own experience as migrants.
3. Identify the alien as bearer of blessing. On several occasions the immigrants were carriers of God's blessing to their hosts, Abraham hosted three strangers among whom he recognized the presence of God (Genesis 18: 1-16), the Shunammite woman received the prophet Elisha (2 Kings 4 : 8-11). Job testifies of his hospitality to strangers (Job 31: 31-32). And Jesus himself is seen as a stranger by two walking to Emmaus (Luke 24:18). They all received the blessing of God for his love of immigrants.
(Thomas K. Johnson) Some 15 years ago I gave a lecture in a church in Moravia (Eastern Czech Republic) about the importance of hospitality for people who want to become Christian leaders. After considering Titus 1:8, that an elder must be hospitable, we read other relevant biblical texts, such as 1 Peter 4:9 “Offer hospitality to one another without grumbling,” and Hebrews 13:2, “Do not forget to show hospitality to strangers, for by so doing some people have shown hospitality to angels without knowing it.” A young man in the class commented, “We Eastern Europeans have a hard time practicing hospitality because we are a little xenophobic. We are afraid of foreigners, people who are not like us.”
A light went on in my mind; I noticed that the New Testament Greek word for hospitality is philoxenia, which sounds like the exact opposite of xenophobia. The word xenophobia comes from the words xeno (stranger or foreign) and phobia (fear); philoxenia comes from the words philos (friend) and xenia (foreign). Hospitality in the Bible means to overcome xenophobia and treat a foreigner like a friend. This group of future church leaders recognized that to become godly leaders and practice Christian hospitality, they had to consciously overcome their xenophobia.
(Kin Yip Louie) The Old Testament has repeatedly point to the imperative for Israelites to take care of the quartet of the vulnerable – widows, orphans, resident aliens and the poor. In the New Testament, the inclusiveness of the table of fellowship is a recurrent theme of Paul. In Christ, there are neither Jews nor Gentiles, Greek or barbarians, black or white, Americans or Chinese. And hospitality is explicitly named as an essential qualification of being a presbyter of the church. Why? Our God is the God of all peoples, and we have to learn to imitate Him in our love for other peoples.
(John Nicholls) Many Christians look to the Bible for insight – and find to their surprise that it is, from beginning to end, a story of migrants and a handbook for refugees. Adam and Eve expelled from Eden, Noah left wandering a deluged world, Abraham moving as a landless stranger through Canaan. A whole nation fleeing slavery and oppression in Egypt – and experiencing violence, thirst and hunger along the way. A refugee family in Moab, and a widow returning with a migrant daughter-in-law. David, persecuted, living in a cave and then a political refugee among the Philistines. Jeremiah dragged unwillingly by die-hard terrorists, from a war-torn land into Egypt. Ezra leading a vulnerable company across the desert to a new home in an ancient homeland. Jesus himself, a child fleeing into a foreign land from a murderous tyrant. Jesus understanding the vulnerability of the refugee – “Run! – don’t even stop to collect your belongings from the house, …how terrible it will be for pregnant women and for mothers nursing their babies…and pray that your flight will not be in winter”. Peter’s address to the Christians who received his first Epistle: “I am writing to God’s chosen people who are living as foreigners in the lands of Pontus, Galatia, etc,” And Revelation12, with its vivid, mysterious description of the church -woman who fled into the desert to escape the terrible dragon, and its reassurance that “God had prepared a place to give her care.” I repeat, the Bible is, from beginning to end, a story of migrants and a handbook for refugees. No wonder God’s people are told to “show love to the foreigners who come into your land”, for our God “shows love to the foreigners living among you and gives them food and clothing” (Deut 10:18f)