Aus der Blogwelt: Beten Christen und Muslime denselben Gott an?

Am "evangelikalen Harvard", dem Wheaton College, hat sich in den letzten Wochen ein grosser Konflikt zugetragen. Hier geht es zu den offiziellen Verlautbarungen des Wheaton College Media Center. Natürlich waren nebst diesem inhaltlichen Thema noch viele weitere Faktoren mit im Spiel. Ich verweise auf die Artikel von Nabeel Qureshi und Mark Durie.

Das Resultat

"The Christian Century" berichtet über die Trennung von der Professorin für Politologie

"Wheaton College professor Larycia Hawkins, who faced termination from her tenured post at the evangelical school for publicly saying Christians and Muslims worship the “same God,” has announced in a joint statement with the college that she will leave. The statement referred to a “confidential agreement under which they will part ways.” Wheaton president Philip Graham Ryken offered appreciation for Hawkins's nine years at the college outside Chicago. “We are grateful for her passionate teaching, scholarship, community service and mentorship of our students.” Hawkins is quoted praising the college, often called the “evangelical Harvard,” saying that it represents Christian liberal arts in “its mission, programs, and in the caliber of its employees and students.” Ryken e-mailed students, faculty and staff Saturday (February 6) to announce that the “complex and painful” controversy has now “come to a place of resolution and reconciliation. With a mutual desire for God’s blessing, we have decided to part ways.” 

Der Ablauf

Joe Carter den Ablauf der Kontroverse zusammengestellt. In einem offenen Brief berief sich die Professorin auf Exponenten wie Miroslav Volf und auf die päpstliche Enzyklika:

I am guided by evangelical theologians like Timothy George, John Stackhouse, Scot McKinght, and Miroslav Volf, as well as the post-Vatican II Roman Catholic tradition, as expressed in both encyclical form (e.g. Nostra Aetate 3.1) and Pontifical writings (e.g. John Paul II, “Crossing the Threshold of Hope”). Like them I acknowledge that the statement “we worship the same God” is a simultaneous “yes” and “no” to the question of whether Christians and Muslims (as well as Jews) turn to the same object of worship, namely, the “God and Father of all, who is over all and through all and in all” (Eph. 4:6).

Die Analyse

Justin Taylor hat eine ausgezeichnete Analyse zusammengestellt, die u. a. zahlreiche Links zu unterschiedlichen Antworten verschiedener Theologen enthält. Er schlägt folgende Antwort vor, die sich gleichermassen auf bekennende Christen, Juden und Muslime bezieht:

1. If professing Jews, Christians, and Muslims do not honor God the Son, then they do not honor God the Father. “Whoever does not honor the Son does not honor the Father who sent him.” (John 5:23)

2. If professing Jews, Christians, and Muslims do not receive God the Son, then they do not have the love of God the Father within them. “I know that you do not have the love of God within you. I have come in my Father’s name, and you do not receive me.” (John 5:42-43)

3. If Jews, Christians, and Muslims do not know God the Son, then they do not know God the Father. “You know neither me nor my Father. If you knew me, you would know my Father also.” (John 8:19; cf. John 7:28; 14:7)

4. If professing Jews, Christians, and Muslims deny God the Son, then they deny the God the Father. “No one who denies the Son has the Father. Whoever confesses the Son has the Father also.” (1 John 2:23)

5. If professing Jews, Christians, and Muslims do not come to God the Son, then they have not heard and learned from God the Father. “Everyone who has heard and learned from the Father comes to me.” (John 6:45)

6. If professing Jews, Christians, and Muslims reject God the Son, then they reject God the Father. “The one who rejects me rejects him who sent me.” (Luke 10:16)

Die Stellungnahme

Stephan Holthaus, neu ernannter Rektor der Freien Theologischen Hochschule in Giessen, nahm kürzlich klar Stellung.

Muslime und Christen glauben nicht an den gleichen Gott. Wer etwas anderes behauptet, versteht weder den Islam noch das Christentum. … So würde ein bekennender Muslim nie behaupten, dass er an den gleichen Gott glaube wie ein Christ. Auch sei es aus historischer Sicht die Aussage Unsinn, dass der Islam zu Deutschland gehöre.

Die Widerlegung

Theoblog.de hat vor einiger Zeit eine umfangreiche Buchrezension von Dr. Mark Durie zu Mirslav Wolfs "Allah" online gestellt. Es lohnt sich, diese zu lesen.

Volfs Allah ist ein gutgemeinter Versuch, eine interreligiöse Theologie für politische Koexistenz und Frieden unter „demselben politischen Dach“ zu formulieren (S. 220). Obwohl sein Gedankengebäude auf einer tiefen Kenntnis des Christentums mit all seinen Schwächen basiert, ruht es doch auf blinden Flecken und Wunschdenken gegenüber dem Islam. Volf hat eine himmlische Freude daran, sich auf das zu konzentrieren, was gut und ähnlich beim anderen ist. Dies ist für sich genommen zwar lobenswert, aber seine Methode lässt ihn im Stich, weil er wiederholt die Gemeinsamkeiten überbetont und das übersieht, was unterschiedlich ist.